Blomsterringen Allmänna Villkor

Tillämpning och Konsumentskydd
De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Blomsterringen AB (publ), organisationsnummer 556732-7480, nedan kallat ”Blomsterringen”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.blomsterringen.se.

Priser och Avgifter
De priser som anges på www.blomsterringen.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Fraktavgift och eventuell avgift för retur tillkommer, om inte annat anges. Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg, paket som beställs mot Postförskott/Efterkrav, snabbleverans samt för outlösta paket.

Upprättande av avtal om köp
Blomsterringens varor beställs på www.blomsterringen.se eller via vår kundtjänst. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Blomsterringen via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Blomsterringen ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.blomsterringen.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

Leverans
Blomsterringen använder följande fraktalternativ:
• Varubrev, för mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda.
• Paket, varorna skickas till närmaste utlämningsställe med DHL. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.
• Hemleverans, för varor som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till utlämningsställe erbjuds hemleverans under dagtid. Avisering vid hemleverans sker per telefon. Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns.
Normal leveranstid är 2 – 5 arbetsdagar från det att Blomsterringen har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet är leveranstiden 5-10 arbetsdagar.
I samband med att din order skickas från Blomsterringens lager så skickas ett mail till angiven mailadress. Paketet borde då nå dig inom 2 arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 2 arbetsdagar ber vi dig att kontakta kundtjänst.

Outlösta Paket/Försändelser
Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Blomsterringen. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Blomsterringens administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt
Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du använda den medskickade retursedeln (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). Blomsterringen har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt. Du som kund har självklart rätt att prova och undersöka produkten hemma för att säkerställa att produkten motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd vara med tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet, alternativt genomförs önskat byte. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras.
Du kan också meddela Blomsterringen om frånträdande av köp genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till Blomsterringen. Blanketten hittar du här: http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/lagarregler/lagar/2angerblankett.html. Blanketten skickas sedan till följande adress:

Blomsterringen AB
Katarina Bangata 44
116 39 Stockholm

Reklamation
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Blomsterringen eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Blomsterringen har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Blomsterringen ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år. Blomsterringen förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation, använd den medskickade retursedeln (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). Blomsterringen har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.

Retur
Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.
Vid köp av hygienartiklar, doftljus eller liknande förbrukningsvara, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) dagar från det att Blomsterringen tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant. Kostnader för tjänster kopplade till leverans såsom expresspack och postförskottsavgift återbetalas ej vid en retur.
För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Blomsterringen rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.
Blomsterringen bekostar en retur per försändelse. För information eller hjälp vid retur som inte omfattas av retursedel och fri frakt, kontakta Blomsterringens kundtjänst.
Retur av kampanjvaror
Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.
Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via handelsplatsen www.blomsterringen.se och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.

Transportskador
Blomsterringen ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Blomsterringen rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Blomsterringens kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage oc